Strona z często zadawanymi pytaniami to jedna z najważniejszych, obowiązkowych sekcji witryn biznesowych czy produktowych. Jeśli Twój serwis jej nie posiada, możesz wiele stracić. FAQ to jeden z najlepszych sposobów na zdobycie nowych klientów, sfinalizowanie sprzedaży oraz zaoszczędzenie czasu pracowników, którzy muszą odpowiadać na wciąż powtarzające się pytania. Jeśli zastanawiasz się, czym jest i jak stworzyć FAQ dla swojej witryny – jesteś we właściwym miejscu.

Co to jest FAQ?
Sekcja „najczęściej zadawane pytania” (z ang. Frequently Asked Questions – FAQ) to część witryny internetowej, w której można znaleźć odpowiedzi na typowe problemy, wątpliwości lub zastrzeżenia klientów. Różni się ona od podstrony „Informacje”, na której opowiadasz szerszą historię swojej marki, ponieważ zakładka FAQ zajmuje się szczegółami. Jest to miejsce, w którym można znaleźć odpowiedzi na konkretne pytania, dotyczące produktu, obsługi zamówienia czy wysyłki towaru. Pełni również funkcję pola pierwszego kontaktu – po znalezieniu odpowiednich informacji na stronie z najczęściej zadawanymi pytaniami, klienci nie muszą dzwonić lub pisać bezpośrednio do Ciebie.
Pytania FAQ – dlaczego warto je stworzyć?
Sekcja FAQ może na różnych etapach procesu zakupowego przynieść wiele korzyści zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Najważniejsze zalety to:
1. Oszczędza czas
Jeśli poświęcasz wiele godzin na odpowiadanie na e-maile lub powtarzające się pytania w mediach społecznościowych, zakładka FAQ pomoże Ci zoptymalizować czas pracy.
2. Zwiększa ruch na stronie oraz ułatwia zdobycie nowych klientów
Celem działania wyszukiwarki internetowej jest udzielanie odpowiedzi na pytania. Jeśli stworzysz swój tekst w formacie pytań i odpowiedzi w poprawny sposób, możesz zostać wyróżniony w Google, co znacznie podniesie ruch na stronie. Z kolei na sprzedaż wpłynie pozytywnie fakt, że ludzie w przystępnej formie otrzymają podstawowe informacje, często niezbędne do podjęcia decyzji zakupowej.
3. Buduje zaufanie
Dobrze napisana strona, zawierająca najczęściej zadawane pytania FAQ, pokazuje Twoje doświadczenie. Wiesz, co myślą klienci i masz gotowe odpowiedzi. To świetny sposób na zwiększenie zaufania oraz zaprezentowanie profesjonalizmu Twojej firmy.

FAQ, jak napisać pytania i odpowiedzi?
Dobór pytań do sekcji FAQ jest łatwy. Najpopularniejsze z nich znajdziesz w trzech źródłach. Pierwsze to Twoja skrzynka e-mail oraz media społecznościowe. Zobacz, jakie pytania pojawiają się tam najczęściej. Co sprawia, że odbiorcy wahają się przed zakupem? Jakie mogą mieć wątpliwości? Na wiele z nich masz już najprawdopodobniej gotowe odpowiedzi. Drugim źródłem są strony konkurencji – poszukaj na nich inspiracji. Pomysły na pytania FAQ znajdziesz również na tematycznych forach lub wykorzystując funkcję autosugestii Google. Pamiętaj o tym, aby na swojej stronie wyraźnie oznaczyć sekcję, w której znajduje się FAQ. Pytania pisz z punktu widzenia klienta, dlatego używaj dobrze znanego mu języka. Dbaj o to, aby odpowiedzi były zwięzłe i maksymalnie zrozumiałe. Unikaj wrzucania wyłącznie linków do podstron z informacjami. Dobrą praktykę stanowi również zaczynanie odpowiedzi od: Tak/Nie, a następnie dopisanie 2-3 zdań wyjaśnień. Wiesz już, co to jest FAQ i jak stworzyć FAQ. Wykorzystaj te informacje do przygotowania sekcji, która nie tylko będzie bardzo pomocna, ale także pokaże charakter Twojej marki. Możesz podzielić się odrobiną zakulisowych informacji oraz nadać treścią oryginalny styl. To świetna okazja, aby pokazać, że za witryną stoi prawdziwy człowiek, który myśli o swoich klientach oraz osobiście odpowiada na ich pytania.