Wielojęzyczna strona www. Na co zwrócić uwagę,
tworząc stronę w kilku językach?

projektowanie stron internetowych

Coraz więcej polskich przedsiębiorców rozszerza swą działalność na inne kraje. Najprostszym sposobem dotarcia do klientów obcojęzycznych jest odpowiednio przygotowana strona wielojęzyczna. Dowiedz się z naszego artykułu, co jest szczególnie ważne przy tworzeniu strony www w kilku językach.

Strona multilingual powinna być tak zaprojektowana, aby pozwalała na łatwą i wygodną zmianę wersji językowej. Przede wszystkim więc każdą wersję należy traktować jako oddzielny serwis, dlatego też cała zawartość portalu powinna być prezentowana w danym języku. Ważny aspekt stanowi nie tylko tłumaczenie treści na stronie, ale również elementów nawigacyjnych, menu, podpisów pod grafiką i itp. Automatyczne tłumaczenie treści m.in. przez specjalne wtyczki czy aplikacje nie jest zalecanym rozwiązaniem, ze względu na liczne niedoskonałości tego typu narzędzi. W przypadku zdecydowania się jednak na tę – najlepiej tymczasową – metodę tłumaczenia, warto zablokować tego typu podstrony w pliku robots.txt przed indeksowaniem.

strony www

 

Unikalny URL dla wersji językowej

 

Bardzo ważną kwestią jest również nadanie unikalnego adresu URL dla konkretnych wariantów językowych. Nie zaleca się stosowania technologii, które umożliwiają wyświetlanie różnych wersji pod tym samym adresem. Sposób ten wpływa negatywnie na właściwe indeksowanie stron, a także wyświetlanie użytkownikom z różnych krajów odpowiednich dla nich wersji językowych. To, czy chcemy mieć domeny osobne (np. firma.pl, firma.com, firma.de), z prefiksami (pl.firma.com albo de.firma.com) czy też jedną domenę wraz z podkatalogami (firma.pl/en/ albo firma.pl/de/), zależy w szczególności od planów na dalszą promocję i pozycjonowanie e-sklepu albo strony. W przypadku poważnych planów rozszerzenia działalności na zagraniczne rynki, za bardziej profesjonalne rozwiązanie uznaje się stworzenie osobnych domen.

strony www

 

Dodatkowe zalecenia

 

Zaleca się, aby odnośniki do odrębnych wersji zostały umieszczone w obrębie całej witryny, co umożliwi użytkownikowi proste, a przy tym komfortowe nawigowanie po serwisie w przypadku chęci przejścia na inny język. Warto również wykorzystać atrybut hreflang, który będzie sygnałem dla przeglądarki, że możliwe jest wyświetlenie userom alternatywnego wariantu językowego serwisu. Parametr ten wpływa na pozycjonowanie strony wielojęzycznej oraz ułatwia wyszukiwarkom zwracanie właściwych wyników. Ponadto warto wdrożyć na stronie CDN (Content Delivery Network), czyli usługę przyspieszającą działanie strony poprzez przesyłanie zasobów krytycznych do specjalnej sieci optymalizującej i skracającej drogę połączenia.

 

Dlaczego warto wykonać stronę wielojęzyczną?

 

Strona internetowa w kilku językach pozwala na zwiększenie grona odbiorców, a w efekcie również dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. To szczególnie przydatne w przypadku sklepów internetowych. Serwis w kilku językach może być również jednym z elementów budujących wizerunek marki w sieci. Zwiększa rozpoznawalność firmy i wpływa na wyższą pozycję strony w wyszukiwarkach. Jednakże źle zaprojektowany oraz wykonany serwis wielojęzyczny może wręcz zaszkodzić wizerunkowi, dlatego też przestrzeganie przedstawionych wyżej kwestii jest tak istotne.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnie wykonanej strony internetowej w kilku językach, zgłoś się do nas. Z chęcią pomożemy Ci wybrać najlepsze rozwiązania.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź też inne nasze wpisy