
Uzyskanie dużego ruchu na stronie www to nie wszystko. Co z tego, że Twoją witrynę odwiedzi mnóstwo userów, jeśli spędzą na niej jedynie kilka sekund i szybko ją opuszczą? Aby uniknąć takich sytuacji, warto sprecyzować grupę docelową oraz do niej przede wszystkim kierować zarówno treści na stronie, jak i też reklamę. W jaki sposób więc określić klienta docelowego? Sprawdź polecane oraz sprawdzone metody.
Kim jest grupa docelowa?
Grupa docelowa to zbiór osób wyodrębnionych ze względu na określone cechy, takie jak m.in. płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania, wiek, styl życia, dochód itp. Mądrze i prawidłowo opracowana specyfikacja grupy docelowej pozwala na dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów, czyli osób, u których występuje największa szansa na skorzystanie z danego asortymentu. Co ważne, firma albo witryna może obsługiwać wiele grup z klientami docelowymi, a tym samym kierować do nich odrębne komunikaty reklamowe. Jak sprecyzować grupę docelową sklepu albo strony www? Sposobów jest kilka oraz należą do nich m.in. ankiety, pogłębione wywiady, obserwacja zachowań klientów sklepu stacjonarnego (w przypadku firm mających zarówno placówki stacjonarne, jak i też e-sklepy), a także szczegółowa analiza danych dostępnych dzięki narzędziom analitycznym, np. bezpłatnej platformie Google Analytics.

Klient docelowy według Google Analytics
Google Analytics może być prawdziwą skarbnicą wiedzy na temat użytkowników odwiedzających stronę. Rzetelna i szczegółowa analiza zebranych przez to narzędzie danych umożliwia precyzyjne zidentyfikowanie grupy docelowej sklepu internetowego czy też witryny firmowej. Szczególnie istotna jest sekcja Użytkownicy, prezentująca dokładne dane dotyczące userów odwiedzających stronę www. Raport z tej sekcji pozwala m.in. na wskazanie: płci, wieku, zainteresowań czy lokalizacji użytkowników, a nawet określenie systemu operacyjnego oraz przeglądarki, z których korzystają. Google Analytics pozwala również na określenie, jacy użytkownicy i kiedy dokonują pożądanych konwersji. Statystyki grupy odbiorców umożliwiają wskazanie, którzy userzy najchętniej kupują określone produkty, zapisują się do newsletterów, spędzają najwięcej czasu w witrynie itp. Dzięki wnikliwej analizie możliwe jest więc zidentyfikowanie profilu statystycznego klienta, a następnie również wprowadzenie innych działań w obrębie witryny, takich jak m.in. optymalizacja oferty pod konkretną grupę docelową.

Grupa docelowa sklepu internetowego
Szczególnie duże możliwości analizy i przysłowiowe „pole do popisu” w określaniu klienta docelowego daje właścicielowi sklep internetowy. Warto wykorzystać dane podawane przez samych klientów celem realizacji zamówienia, w tym przede wszystkim ich płeć czy wielkość miasta, z którego pochodzą. Bardzo wiele informacji dostarczyć mogą także dane osób zakładających konto w sklepie, ponieważ zazwyczaj wymagane jest w takich przypadkach wskazanie daty urodzin. Wiele informacji na temat użytkowników serwisu, a tym samym sprecyzowanej grupy docelowej, przynieść mogą również pozostawiane przez userów komentarze i opinie na temat danych produktów czy usług firmy, zapytania klientów, produkty dodawane przez nich „do ulubionych” w e-sklepie itp.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź też inne nasze wpisy